SESSIÓ 28
DISCRIMINACIÓ DE GÈNERE
(DIMENSIÓ INTERPERSONAL)
COMPETÈNCIES 5 i 6
LA VIOLÈNCIA de gènere és la punta de l' iceberg d' un llast que evoluciona massa poc a poc: el de la discriminació de la dona
Problemes que encara avui arrosseguem
En general, la situació de les dones ha millorat molt al llarg de la història contemporània. No hi ha punt de comparació entre la consideració social de les nostres àvies i besàvies i la que tenen les dones actualment. Tanmateix, si bé avui gairebé tothom rebutja les injustícies històriques que van patir les dones, persisteixen situacions de gran desigualtat i d' abús de poder, com ara la doble jornada laboral i la violència de gènere.
. La doble jornada laboral. La societat no podria sobreviure si ningú no s' ocupés de fer el menjar, tenir cura dels malalts, netejar la casa, etcètera. La paradoxa és que, tot i ser vital, és una tasca poc valorada i atribuïda a la dona. Quan aquesta, a més, treballa fora de casa, pateix una doble jornada laboral, perquè no sol haver un repartiment equitatiu de les feines domèstiques amb l' home.
. La violència contra les dones. És una manifestació més del poder que tradicionalment exerceix l' home cap a la dona, i malauradament, no ha desaparegut. Segons dades de l' OMS del 2014:
- Prop del 40% de les dones mortes per homicidi són assassinades pels seus marits o parelles, i en alguns països el percentatge puja al 71%
- Si res no canvia, una de cada tres dones serà víctima de violència sexual per part de la seva parella al llarg de la seva vida.
Segons l' Observatori contra la Violència de Gènere del Consell General del Poder Judicial, l' any 2014 es van produir a Catalunya 17.342 denúncies per maltractaments o per violència contra la dona.
Avançar plegats
En aquesta poesia, B. Boutros Ghali, secretari de les Nacions Unides entre 1992 i 1996, expressa com la desigualtat no solament perjudica les dones:
Per cada dona forta cansada d' aparentar feblesa,
hi ha un home feble cansat de semblar fort.
Per cada dona catalogada com a poc femenina quan competeix,
hi ha un home obligat a competir perquè no es dubti
de la seva masculinitat.
Per cada dona cansada de ser un objecte sexual,
hi ha un home preocupat per la seva potència sexual.
Per cada dona que fa un pas cap al seu propi alliberament,
hi ha un home que redescobreix el camí cap a la llibertat.
És per això que cada cop que hi ha més canvis culturals que van més enllà dels drets:
. D' una banda, molts homes comencen a qüestionar el patriarcat i a canviar actituds en la seva vida familiar, laboral i d' amistats.
. De l' altra, la societat comença a dotar-se de noves polítiques i recursos per a donar una empenta més decidida a la igualtat entre els sexes.
Tenir cura de les persones i de les relacions un interès exclusivament femení?
Leonardo Boff (Concórdia, Santa Catarina, Brasil, 1938) és un exfrare franciscà, exsacerdot, teòleg i escriptor brasiler. És un dels exponents més importants de la Teologia de l'Alliberament. |
"Sembla que les dones tendeixen a preocupar-se més que els homes del benestar de la seva família, de les persones properes i del seu entorn. I és evident que sense aquesta preocupació perillaria la supervivència de la humanitat. És el que s' ha anomenat ètica de la cura.
L' ètica de la cura entén el món com una xarxa de relacions en què el valor central és la responsabilitat. La persona té el deure moral d' ajudar els altres i supedita el seu benestar i els seus interessos al benestar i els interessos de les altres persones.
L´ésser humà és fonamentalment un ésser de cura més que un ésser de raó o de voluntat (...) Les dones i els homes posen cura i han de tenir cura en tot: cura per la vida, pel cos, per l' esperit, per la natura, per la salut, per la persona estimada, pel que pateix i per la casa. Sense la cura, la vida mor."
LEONARDO BOFF, Ética planetaria desde el Gran Sur (adaptació)
ACTIVITAT. DEBAT A CLASSE.
Llegeix el text de Leonardo Boff i reflexiona:
. Cal valorar l`ètica de la cura (fins ara mensytinguda) com una especialitat exclusivament femenina?
. Quina diferència veus entre ser una persona justa i ser una persona generosa?
. Els homes i les dones, tenen valors diferents que cal mantenir com a diferents perquè així puguem "complementar-nos"?
. Quins límits o riscos pot tenir l' ètica de la cura?
Mary Wollstonecraft (Spitalfields, 27 d'abril de 1759 - Londres, 10 de setembre de 1797) fou una activista, filòsofa i escriptora de novel·les, tractats i literatura infantil entre d'altres, coneguda per ser l'autora de la Vindicació dels drets de la dona (1792).[1] És considerada una de les precursores de la filosofia feminista. És la mare de Mary Shelley.
Vindicació dels drets de la dona és una de les primeres obres de la literatura i la filosofia feministes. En ella, Wollstonecraft argumenta que les dones són éssers humans que mereixen els mateixos drets fonamentals que els homes, i en particular reclama el seu accés a l'educació.
|
"NO DESITJO a les dones que tinguin poder sobre els homes, sinó sobre elles mateixes"
MARY WOLLSTONECRAFT.
Bibliografia:
BELTRÁN DEL REY, JORDI; BATLLE, ROSER; MARTÍN, XUS; PUIG JOSEP M. : Atòmium. Cultura i valors ètics. Barcelona: Enciclopedia Catalana, 2017 (pàgines 60 i 61)
Webgrafia:
http://www.tordera.cat/document.php?id=3558
http://blocs.xtec.cat/coeducaciolleida/violencia-de-genere/
https://ca.wikipedia.org/wiki/Leonardo_Boff#/media/File:Leonardo_boff.jpeg
https://ca.wikipedia.org/wiki/Leonardo_Boff
https://ca.wikipedia.org/wiki/Mary_Wollstonecraft#/media/File:Mary_Wollstonecraft_by_John_Opie_(c._1797).jpg
No hay comentarios:
Publicar un comentario