EXTRACTE DE LA
PROGRAMACIÓ DE LA MATÈRIA A LLIURAR A L’ALUMNE
|
|
Les competències bàsiques de la
matèria de cultura i valors ètics pretenen desenvolupar en l’alumne un seguit
de competències personals, interpersonals i socioculturals tot aplegant i
vertebrant continguts procedents de l’ètica, la filosofia i la història de la
cultura.
Aquesta matèria té com a nucli
la fonamentació dels valors ètics que han d’inspirar els criteris per tal de
jutjar fets i accions. En ocupar-se dels valors, promou aquelles actituds
imprescindibles per viure i conviure en la societat actual, complexa i
diversa.
Les diferents competències de
la matèria Cultura i Valors ètics s’agrupen en tres dimensions: la dimensió
personal, la dimensió interpersonal i la dimensió sociocultural:
|
L’avaluació és el seguiment i
la verificació del procés d’aprenentatge de l’alumne. L’avaluació de la
matèria de cultura i valors ètics ha de dotar-se d’instruments d’avaluació
variats i adequats per fer el seguiment acurat i la verificació posterior cap
a l’adquisició gradual de les competències d’etapa.
La matèria de cultura i valors
ètics conté dues característiques rellevants per a l’avaluació rigorosa dels
aprenentatges que demana:
. La llista de les deu competències de la matèria de cultura i valors
ètics no és jeràrquica ni tampoc cronològica, sinó que, igual que les
dimensions que les agrupen, les competències interactuen i guarden relació
les unes amb les altres. Això comporta que les tècniques d’avaluació han de
plantejar entorns que permetin distingir una competència de l’altra i, a la
vegada, reflecteixin la relació entre si.
Són exemples de tècniques
d’avaluació:
-
Observació de comportament espontani.
-
Creació de situacions reals o simulades mitjançant estudi de casos.
-
Autoavaluació.
-
Avaluacions creuades, mútues.
-
Redaccions espontànies que projecten el posicionament propi.
-
Cròniques, exposicions que incorporin els judicis valoratius que emeten
les persones implicades.
-
Confecció d’obres (poema, dibuix...) representatives de les situacions
tractades.
-
Presentació d’una notícia, d’un esdeveniment.
-
Confecció d’un portfoli vinculat al servei comunitari que doni pautes per
a l’avaluació.
. Les competències inclouen
capacitats diverses, i el seu aprenentatge és dinàmic, en evolució.
Les capacitats que integra una
competència són de caràcter:
-
Cognitiu: descobrir, argumentar, aportar, opinar, comprendre, treure
conclusions, dialogar.
-
Hàbit: col·laborar, innovar.
-
Actitudinal: valorar, respectar, prestar atenció, ser responsable,
comprometre’s.
Convé, doncs, disposar
d’instruments d’avaluació contínua al servei d’aquesta obertura i dinamisme,
adequats per captar, seguir i verificar el procés dinàmic cap a l’adquisició
d’aquests tres tipus de capacitats integradores de cadascuna de les competències.
En acabar l’etapa, l’avaluació final de
resultats verificarà el grau d’adquisició de cada competència.
La detecció i verificació de
les competències de la matèria proporcionen a l’equip docent informació
rellevant i complementària de l’alumne que haurà de recollir-se en el seu
document orientador de final d’etapa i que, al seu torn, enriquirà la seva
orientació al llarg de la vida.
Instruccions d’ avaluació de la matèria de Cultura i valors ètics de Quart
d’ ESO
Cada dia de classe es demanarà a l’ alumne la presentació del treball
de l’ aula o bé el treball fet a casa, que podrà ser exercicis del llibre,
del bloc, o, anàlisi d’ alguna pel·lícula o documental visionat a l’ aula. D’
aquesta manera, cada alumne anirà confeccionant un portfoli individual de
treball diari amb portada, amb fulls tipus DNA4 (no llibreta) i funda de plàstic. La professora es
quedarà amb el material, fins el dia de la correcció tenint en compte les dates
de l’ avaluació pertinent.
Així doncs, l’ alumne podrà presentar les activitats de cada sessió
formativa, per exemple, de la següent manera:
DATA
D' ENTREGA
4r A
DIVENDRES 28 SETEMBRE 2018 +1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIVENDRES 5 OCTUBRE 2018 +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIVENDRES 19 OCTUBRE 2018 +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIVENDRES 26 OCTUBRE 2018 -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats 4r B
DIVENDRES
28 SETEMBRE 2018 +1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats
DIVENDRES 5 OCTUBRE 2018 +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIVENDRES 19 OCTUBRE 2018 +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIVENDRES 26 OCTUBRE 2018 -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats 4r C DIMARTS 2 OCTUBRE 2018 +1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIMARTS 9 OCTUBRE 2018 +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIMARTS 16 OCTUBRE 2018 +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIMARTS 23 OCTUBRE 2018 -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats FORA D' AQUESTES DATES, LES ACTIVITATS DE LA SESSIÓ 1 NO SERAN AVALUABLES.
Es farà una nota mitjana, de les sessions entregades, tenint en compte
la senzillesa o dificultat, dels treballs entregats, que serà la nota de l’
avaluació corresponent.
Aquestes dates estaran penjades al bloc “Mystiké Epopteia” (Cultura i
valors 4rt ESO):
http://mystikeepopteiaeducacioeticocivica.blogspot.com.es/
La nota de qualificació de tot el curs, sorgirà de la nota mitjana de les tres
avaluacions. Si aquesta nota és 4,5 punts, es considerarà l’ assignatura
aprovada. Si aquest no és el cas, l’ alumne s’ haurà d’ examinar de l’
avaluació o avaluacions suspeses a la prova extraordinària de juny. Si l’
alumne no aprova al juny, s’ haurà d’ examinar de tota la matèria a la prova
extraordinària de setembre, amb un examen de comentari de text amb preguntes.
Serà obligatori, a l’ arribar per fer
la prova extraordinària de setembre, presentar-se amb els DEURES D’ ESTIU, ja
que en cas contrari malgrat tingui dret l’ alumne a fer l’ examen, segons
aprovació del Departament de Socials, l’ alumne tindrà un suspens.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario