EXTRACTE
DE LA PROGRAMACIÓ DE LA MATÈRIA A LLIURAR A L’ALUMNE
|
PROFESSOR
|
SILVIA GIL CORDERO
|
NIVELL EDUCATIU
|
ESO
|
MATÈRIA
|
CULTURA I VALORS ÈTICS
|
CURS
|
4rt ESO
|
CONTINGUTS DE LA MATÈRIA
|
COMPETÈNCIES
Les competències bàsiques de la matèria de cultura i
valors ètics pretenen desenvolupar en l’alumne un seguit de competències
personals, interpersonals i socioculturals tot aplegant i vertebrant
continguts procedents de l’ètica, la filosofia i la història de la cultura.
Aquesta matèria té com a nucli la fonamentació dels
valors ètics que han d’inspirar els criteris per tal de jutjar fets i
accions. En ocupar-se dels valors, promou aquelles actituds imprescindibles
per viure i conviure en la societat actual, complexa i diversa.
Les diferents competències de la matèria Cultura i
Valors ètics s’agrupen en tres dimensions: la dimensió personal, la dimensió
interpersonal i la dimensió sociocultural:
Tercer i quart cursos
Dimensió personal
Competències bàsiques 1,2,3 i 4
Competències clau:
CC5.
Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social.
CC6. El
fonament de la llibertat i l’autonomia en les diverses teories ètiques.
CC7. La
Declaració Universal dels Drets Humans de 1948.
CC8.
Algunes disposicions legals i institucions per a la defensa dels drets humans
i de les llibertats.
CC9.
Situacions i contextos de conculcació dels drets humans i les llibertats.
CC10.
Els drets humans com a deures morals.
CC11.
Història i fonamentació dels drets humans. Les generacions de drets. Els
drets de les generacions futures.
CC12.
El dubte i la formulació de les bones preguntes com a inici de la reflexió.
CC13.
El bon argument.
CC14.
Els aspectes d’una argumentació.
CC15.
L’origen i la construcció dels prejudicis en el nostre context.
CC16.
Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió,
reciprocitat, imparcialitat... CC18. La millora i la innovació com a estímul
de l’avenç col·lectiu.
CC19.
Principals sistemes ètics del segle XX: derivacions de l’utilitarisme i
ètiques apriorístiques.
CC20.
Codis deontològics professionals i empresarials com a concreció de l’ètica
aplicada.
Dimensió interpersonal
Competències bàsiques 5 i 6
Competències clau:
CC23.
Diversitat d’identitats. Les diferències i els seus contextos.
CC25.
Àmbits d’actuació de poder i violència. Actituds de tolerància, solidaritat,
compromís i les seves manifestacions externes.
CC26.
El concepte de diàleg. Tipus de diàleg. El diàleg com a forma privilegiada de
comunicació d’idees, de sentiments i de relació.
CC27.
Les condicions del diàleg: ordre, claredat, atenció, intencionalitat...
CC28.
Els valors del diàleg: comprensió, exclusió de violència, cooperació,
participació, sinceritat, escolta, igualtat de les veus, assertivitat,
respecte, racionalitat...
CC29.
El conflicte. Anàlisi de conflictes. El tractament de conflictes
interpersonals com a actor, com a espectador, com a afectat. Estratègies:
conversa, negociació, mediació...
CC30.
La cultura de la pau. Violència directa i violència estructural. Tipus de
pau. Models i exemples de la cultura de la pau...
Dimensió sociocultural
Competències bàsiques 7,8,9 i 10
Competències clau:
CC31.
La tradició grecoromana, la judeocristiana i la il·lustrada europea entorn de
les cosmovisions de:
a) el món,
b) l’ésser humà,
c) la
història,
d) la
divinitat.
CC32.
Els principis que es desprenen de les tres cultures. Exemples.
CC33.
Els principis i valors que perviuen en els nostres dies. Aportació budisme i
islam. Referència a diferents teories ètiques.
CC35.
Les obres literàries modernes i contemporànies, les arts plàstiques
(arquitectura, escultura, pintura) i les arts immaterials (música, teatre,
dansa i cinema), com a expressions de comportaments ètics.
CC38.
L’exercici de la política i les seves repercussions ètiques.
CC39 El
medi natural i les seves implicacions (ètica del consum, medi ambient).
CC41.
Els mitjans de comunicació: tractament de la informació. Informació i
comunicació en la xarxa. CC43. Valors i actituds a partir d’un sistema
democràtic: solidaritat, bé comú, compromís, diàleg.
CC44.
Àmbits de cooperació i participació: voluntariat, ONG, centres d’assistència
comunitària.
CC45.
La xarxa educativa en el territori: escoles, museus, sales d’art, centres
artístics, biblioteques, centres esportius, esplais.
|
CRITERIS D’AVALUACIÓ
L’avaluació és el seguiment i la verificació del
procés d’aprenentatge de l’alumne. L’avaluació de la matèria de cultura i
valors ètics ha de dotar-se d’instruments d’avaluació variats i adequats per
fer el seguiment acurat i la verificació posterior cap a l’adquisició gradual
de les competències d’etapa.
La matèria de cultura i valors ètics conté dues
característiques rellevants per a l’avaluació rigorosa dels aprenentatges que
demana:
. La
llista de les deu competències de la matèria de cultura i valors ètics no és
jeràrquica ni tampoc cronològica, sinó que, igual que les dimensions que les
agrupen, les competències interactuen i guarden relació les unes amb les
altres. Això comporta que les tècniques d’avaluació han de plantejar entorns
que permetin distingir una competència de l’altra i, a la vegada,
reflecteixin la relació entre si.
Són exemples de tècniques d’avaluació:
-
Observació de comportament espontani.
-
Creació de situacions reals o simulades mitjançant
estudi de casos.
-
Autoavaluació.
-
Avaluacions creuades, mútues.
-
Redaccions espontànies que projecten el
posicionament propi.
-
Cròniques, exposicions que incorporin els judicis
valoratius que emeten les persones implicades.
-
Confecció d’obres (poema, dibuix...) representatives
de les situacions tractades.
-
Presentació d’una notícia, d’un esdeveniment.
-
Confecció d’un portfoli vinculat al servei
comunitari que doni pautes per a l’avaluació.
. Les competències inclouen capacitats diverses, i
el seu aprenentatge és dinàmic, en evolució.
Les capacitats que integra una competència són de
caràcter:
-
Cognitiu: descobrir, argumentar, aportar, opinar,
comprendre, treure conclusions, dialogar.
-
Hàbit: col·laborar, innovar.
-
Actitudinal: valorar, respectar, prestar atenció,
ser responsable, comprometre’s.
Convé, doncs, disposar d’instruments d’avaluació
contínua al servei d’aquesta obertura i dinamisme, adequats per captar,
seguir i verificar el procés dinàmic cap a l’adquisició d’aquests tres tipus
de capacitats integradores de cadascuna de les competències.
En acabar
l’etapa, l’avaluació final de resultats verificarà el grau d’adquisició de
cada competència.
La detecció i verificació de les competències de la
matèria proporcionen a l’equip docent informació rellevant i complementària
de l’alumne que haurà de recollir-se en el seu document orientador de final
d’etapa i que, al seu torn, enriquirà la seva orientació al llarg de la vida.
Instruccions
d’ avaluació de la matèria de Cultura
i valors ètics de Quart d’ ESO (80% de la nota del trimestre)
Cada dia de classe es demanarà a l’ alumne la
presentació del treball de l’ aula, que podrà ser exercicis del llibre, del
bloc, o, anàlisi d’ alguna pel·lícula o documental visionat a l’ aula. D’
aquesta manera, cada alumne anirà confeccionant un portfoli individual de
treball diari amb portada, amb fulls tipus DNA4 (no llibreta) i funda de plàstic. La professora es
quedarà amb el material, fins el dia de la correcció tenint en compte les
dates de l’ avaluació pertinent. Després de la revisió i correcció de les
sessions, donat que són sessions avaluatives, la professora es quedarà amb
les activitats realitzades per l’ alumne en forma de dossier o portfoli
sencer i, per trimestres, fins el mes
d’ octubre 2020. Els alumnes es poden fer fotografies el dia de lliurament de
les activitats corregides. S’ intentarà que els alumnes utilitzin el
class-room del Google Suite del domini @inscampsblancs.cat (ja ho vàrem
provar durant el curs 2018-19) i, donat que han de ser competents en l’ àmbit digital, pugin les activitats al
Class-room i puguin veure les correccions des d’ allà.
Així doncs, l’ alumne podrà presentar les activitats de
cada sessió formativa, per exemple, de la següent manera:
DATA D' ENTREGA
4r A DILLUNS 23 SETEMBRE 2019: +1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DILLUNS 30 SETEMBRE 2019: +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DILLUNS 7 OCTUBRE 2019: +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DILLUNS 14 OCTUBRE 2019: -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats 4r B
DILLUNS 23 SETEMBRE 2019: +1 punt d' actitud a
afegir a la nota de les activitats
DILLUNS 30 SETEMBRE 2019: +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DILLUNS 7 OCTUBRE 2019: +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DILLUNS 14 OCTUBRE 2019: -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats 4r C DIMARTS 24 SETEMBRE: 2019: +1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIMARTS 1 OCTUBRE: 2019: +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIMARTS 8 OCTUBRE: 2019: +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats DIMARTS 15 OCTUBRE: 2019: -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats FORA D' AQUESTES DATES, LES ACTIVITATS DE LA SESSIÓ 1 NO SERAN AVALUABLES.
Es farà una nota mitjana, de les sessions entregades,
tenint en compte la senzillesa o dificultat, dels treballs entregats, que
serà la nota de l’ avaluació corresponent.
Aquestes dates estaran penjades al bloc “Mystiké
Epopteia” (Cultura i valors 4rt ESO):
Com a novetat i tal i com ja vàrem fer el curs 2018-19,
els alumnes podran penjar algunes de les activitats de les sessions al Google
Suite o Class-room del domini @inscampsblancs.cat i, des d’ allà, si fos
possible, veure les correccions.
La nota de qualificació de tot el curs, sorgirà
de la nota mitjana de les tres avaluacions. Si aquesta nota és 2 punts=
Assoliment satisfactori, es considerarà la matèria aprovada. Si aquest no és
el cas, l’ alumne haurà de fer una prova avaluativa de l’ avaluació o avaluacions
no superades a la prova ordinària de juny. Si l’ alumne no supera s’ haurà de presentar de tota la matèria a la
prova extraordinària de Juny.
Si l’ alumne
de 4rt ESO té la matèria de “Cultura i valors ètics” no superada de 3r ESO,
podrà superar-la sempre i quan superi la matèria a 4rt ESO, com a matèria de
continuïtat. Si no fos així, l’ alumne podrà lliurar les activitats de les
sessions del bloc “Mystiké epopteia” (Cultura i valors ètics) de 3r ESO,
mentre estigui cursant 4rt ESO durant el curs 2019-20 o, l’ haurà de lliurar
el dia que faci la prova extraordinària del mes de juny.
Instruccions
d’ avaluació de l’ àmbit digital (10% de la nota trimestral)
Si bé la competència digital
es treballa i, per tant, s’avalua des de de les diferents matèries que la
incorporen en la seva proposta curricular, convé considerar que algunes
qüestions relatives a l’avaluació poden ser comunes per a les diferents
matèries que avaluaran l’adquisició d’aquesta competència, així com les
pròpies de la matèria o àmbit de referència. Així mateix, aquestes
orientacions poden ser d’utilitat a l’hora d’avaluar els crèdits de síntesi
de cada curs i, en especial, el projecte de recerca de quart curs. Dimensió
instruments i aplicacions L’avaluació de l’adquisició de les competències
d’aquesta dimensió s’hauria de fer de forma gradual en el temps, tenint
present l’evolució constant a què està abocat el món digital. Els alumnes
poden experimentar canvis importants en relació amb la gestió dels
dispositius digitals derivats d’una major capacitació en el seu ús, però
també canvis significatius en les opcions i possibilitats que aquests
dispositius ofereixin. S’ha de vincular a tasques i activitats que comportin
la creació i elaboració de documents de tipologia diversa i que sovint formen
part d’un procés d’aprenentatge en connexió amb altres competències,
especialment amb les competències 4, 5 i 11, així com amb d’altres matèries.
El millor moment per fer l’avaluació és en finalitzar una activitat i quan es
disposi d’un document acabat. Amb tot, és molt útil fer un seguiment regular
del seu grau d’adquisició al llarg del temps perquè els coneixements en l’ús
de les aplicacions canvien constantment a causa de l’aparició en el mercat de
nous tipus de programari.
Les competències bàsiques de l’ àmbit digital
pertanyen a les Dimensions:
-
Instruments i aplicacions
-
Tractament de la información i organització dels
entorns de treball i aprenentatge
-
Comunicació interpersonal i col·laboració
-
Ciutadania, hàbits, civisme i identitat digital
Instruments i aplicacions:
Competència 1. Seleccionar, configurar i programar
dispositius digitals segons les tasques a realitzar.
Competència 2. Utilitzar les aplicacions d’edició de
textos, presentacions multimèdia i tractament de dades numèriques per a la
producció de documents digitals.
Competència 3. Utilitzar les aplicacions bàsiques
d’edició d’imatge fixa, so i imatge en moviment per a produccions de
documents digitals.
Tractament de la información i
organització dels entorns de treball i aprenentatge
Competència
4. Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al
treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.
Competència 5. Construir nou coneixement
personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport
d’aplicacions digitals.
Competència
6. Organitzar i utilitzar un entorn personal de treball i aprenentatge amb
eines digitals per desenvolupar-se en la societat del coneixement.
Comunicació interpersonal i
col·laboració
Competència
7. Participar en entorns de comunicació interpersonal i publicacions virtuals
per compartir informació.
Competència
8. Realitzar activitats en grup tot utilitzant eines i entorns virtuals de
treball col·laboratiu.
Ciutadania, hàbits, civisme i
identitat digital
Competència
9. Realitzar accions de ciutadania i de desenvolupament personal, tot
utilitzant els recursos digitals propis de la societat actual.
Competència
10. Fomentar hàbits d’ús saludable de les TIC vinculats a l’ergonomia per a
la prevenció de riscos.
Competència
11. Actuar de forma crítica i responsable en l’ús de les TIC, tot considerant
aspectes ètics, legals, de seguretat, de sostenibilitat i d’identitat
digital.
Instruccions
d’ avaluació de l’ àmbit personal i social (10% de la nota trimestral)
El treball competencial i
totes les matèries que el despleguen contribueixen a l’assoliment de
competències transversals en l’àmbit personal i social que permeten aprendre
a conduir el propi aprenentatge i ser-ne conscient, adquirint les habilitats,
les estratègies i els procediments necessaris. Suposa l’adquisició d’un grau
suficient de consciència de les pròpies capacitats intel·lectuals, emocionals
i físiques, el desplegament d’actituds i valors personals com la
responsabilitat, la perseverança, l’autoconeixement i la construcció de
l’autoestima. Tot plegat, per ser capaç de continuar aprenent de forma cada
vegada més eficaç i autònoma. També ha de permetre l’adquisició de la
capacitat d’aprendre de les errades pròpies i alienes, demorar les
necessitats de satisfacció immediata i aprendre a prendre decisions amb un
càlcul de riscos adaptat a la realitat. Suposa l’adquisició de competències
emocionals i l’ajustament de la conducta als requeriments que comporten
l’edat i la societat. Així mateix, l’alumne ha de ser capaç de reflexionar
sobre la incidència del gènere en la construcció de la seva personalitat i
l’elecció d’opcions acadèmiques i professionals. Totes aquestes habilitats
personals han de permetre a l’alumne desenvolupar actituds positives, actives
i emprenedores en tots els àmbits de la seva vida. Aquesta actitud
emprenedora es podrà veure reflectida en accions que, d’acord amb la
motivació i l’esforç personal, permetin adquirir compromisos socials,
desplegar capacitats creatives, impulsar projectes personals i col·laboratius
que l’ajudin a construir models de vida personal, social i professional
satisfactoris. El treball competencial i els processos d’orientació associats
han de contribuir a la construcció de la identitat personal, social i
ciutadana de cada alumne, fomentant la pertinença a la societat catalana, els
processos de compromís social i cívic per tal de fer possible que en el futur
puguin contribuir a la millora social com a ciutadans de ple dret amb
responsabilitats compartides.
Competències bàsiques de
l’àmbit personal i social.
Aquestes competències pertanyen a les Dimensions:
-
Autoconeixement
-
Aprendre a aprendre
-
Participació
Autoconeixement
Competència
1. Prendre consciència d’un mateix i implicar-se en el procés de creixement
personal.
Aprendre a aprendre
Competència
1. Prendre consciència d’un mateix i implicar-se en el procés de creixement
personal Competència 2. Conèixer i posar en pràctica estratègies i hàbits que
intervenen en el propi aprenentatge Competència 3. Desenvolupar habilitats i
actituds que permetin afrontar els reptes de l’aprenentatge al llarg de la
vida.
Participació
Competència
4. Participar a l’aula, al centre i a l’entorn de manera reflexiva i
responsable.
|
MATERIAL NECESSARI
Llibre de text Cultura i valors
ètics 4rt ESO de la col·lecció “Atòmium” de l’ Editorial Text/Galera.
ISBN: 978-84-412-2317-2
Bloc “Mystiké Epopteia” (Cultura i valors 4rt ESO) :
http://mystikeepopteiaeducacioeticocivica.blogspot.com.es/
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario