miércoles, 13 de septiembre de 2017

EXTRACTE PROGRAMACIÓ DE CULTURA I VALORS PER A L' ALUMNE

EXTRACTE PROGRAMACIÓ DE CULTURA I VALORS PER L' ALUMNE

(EN CONSTRUCCIÓ FINS EL 24 DE NOVEMBRE 2017) 


EXTRACTE DE LA PROGRAMACIÓ DE LA MATÈRIA A LLIURAR A L’ALUMNE

PROFESSOR
SILVIA GIL CORDERO
NIVELL EDUCATIU
ESO
MATÈRIA
CULTURA I VALORS ÈTICS
CURS
4rt ESO

CONTINGUTS DE LA MATÈRIA


SESSIÓ 1. Valors democràtics
SESSIÓ 2.  La nostra construcció personal
SESSIÓ 3.  Autonomia i responsabilitat
SESSIÓ 4.  El banquer dels pobres
SESSIÓ 5. Per a què serveix la presó?
SESSIÓ 6. Quan el mal ja està fet
SESSIÓ  7. Males notícies
SESSIÓ 8. Dones de negre
SESSIÓ  9. Ciutadania i globalització
SESSIÓ 10. Un Déu, moltes opcions
ENTREGA DE NOTES 1ª AVALUACIÓ
SESSIÓ 11. Fer un debat a classe
SESSIÓ  12. La història de la història
SESSIÓ 13. La lluita per l’ educació de les noies
SESSIÓ 14. L’ ètica a examen
SESSIÓ  15. Pensar les diferències culturals
SESSIÓ 16. La crisi de l’ ètica universal
SESSIÓ 17. Foto denúncia
SESSIÓ 18. Les teories ètiques formals
SESSIÓ 19. Hiroshima
SESSIÓ 20. Uns drets morals universals
FORUM LOCAL DE CONVIVÈNCIA
ENTREGA DE NOTES 2ª AVALUACIÓ
SESSIÓ  21. Sostenibilitat
SESSIÓ 22.  Amnistia Internacional
SESSIÓ  23. Prendre decisions
SESSIÓ 24. Treballar bé
SESSIÓ 25. Solidaritat amb el poble sahrauí
SESSIÓ 26. Demanar perdó
SESSIÓ 27. Explotació infantil
SESSIÓ 28. Discriminació de gènere
SESSIÓ 29. Estat del benestar
SESSIÓ 30.  La defensa dels drets humans
ENTREGA DE NOTES 3ª AVALUACIÓ
                                                          












COMPETÈNCIES

Les competències bàsiques de la matèria de cultura i valors ètics pretenen desenvolupar en l’alumne un seguit de competències personals, interpersonals i socioculturals tot aplegant i vertebrant continguts procedents de l’ètica, la filosofia i la història de la cultura.
Aquesta matèria té com a nucli la fonamentació dels valors ètics que han d’inspirar els criteris per tal de jutjar fets i accions. En ocupar-se dels valors, promou aquelles actituds imprescindibles per viure i conviure en la societat actual, complexa i diversa.
Les diferents competències de la matèria Cultura i Valors ètics s’agrupen en tres dimensions: la dimensió personal, la dimensió interpersonal i la dimensió sociocultural.

Tercer i quart cursos
Dimensió o competència personal
CC5. Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social.
CC6. El fonament de la llibertat i l’autonomia en les diverses teories ètiques.
CC7. La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948.
CC8. Algunes disposicions legals i institucions per a la defensa dels drets humans i de les llibertats.
CC9. Situacions i contextos de conculcació dels drets humans i les llibertats.
CC10. Els drets humans com a deures morals.
CC11. Història i fonamentació dels drets humans. Les generacions de drets. Els drets de les generacions futures.
CC12. El dubte i la formulació de les bones preguntes com a inici de la reflexió.
CC13. El bon argument.
CC14. Els aspectes d’una argumentació.
CC15. L’origen i la construcció dels prejudicis en el nostre context.
CC16. Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió, reciprocitat, imparcialitat... CC18. La millora i la innovació com a estímul de l’avenç col·lectiu.
CC19. Principals sistemes ètics del segle XX: derivacions de l’utilitarisme i ètiques apriorístiques.
CC20. Codis deontològics professionals i empresarials com a concreció de l’ètica aplicada.

Dimensió o competència  interpersonal
CC23. Diversitat d’identitats. Les diferències i els seus contextos.
CC25. Àmbits d’actuació de poder i violència. Actituds de tolerància, solidaritat, compromís i les seves manifestacions externes.
CC26. El concepte de diàleg. Tipus de diàleg. El diàleg com a forma privilegiada de comunicació d’idees, de sentiments i de relació.
CC27. Les condicions del diàleg: ordre, claredat, atenció, intencionalitat...
CC28. Els valors del diàleg: comprensió, exclusió de violència, cooperació, participació, sinceritat, escolta, igualtat de les veus, assertivitat, respecte, racionalitat...
CC29. El conflicte. Anàlisi de conflictes. El tractament de conflictes interpersonals com a actor, com a espectador, com a afectat. Estratègies: conversa, negociació, mediació...
CC30. La cultura de la pau. Violència directa i violència estructural. Tipus de pau. Models i exemples de la cultura de la pau...

Dimensió o competència sociocultural
CC31. La tradició grecoromana, la judeocristiana i la il·lustrada europea entorn de les cosmovisions de:
 a) el món,
 b) l’ésser humà,
c) la història,
d) la divinitat.
CC32. Els principis que es desprenen de les tres cultures. Exemples.
CC33. Els principis i valors que perviuen en els nostres dies. Aportació budisme i islam. Referència a diferents teories ètiques.
CC35. Les obres literàries modernes i contemporànies, les arts plàstiques (arquitectura, escultura, pintura) i les arts immaterials (música, teatre, dansa i cinema), com a expressions de comportaments ètics.
CC38. L’exercici de la política i les seves repercussions ètiques.
CC39 El medi natural i les seves implicacions (ètica del consum, medi ambient).
CC41. Els mitjans de comunicació: tractament de la informació. Informació i comunicació en la xarxa. CC43. Valors i actituds a partir d’un sistema democràtic: solidaritat, bé comú, compromís, diàleg.
CC44. Àmbits de cooperació i participació: voluntariat, ONG, centres d’assistència comunitària.
CC45. La xarxa educativa en el territori: escoles, museus, sales d’art, centres artístics, biblioteques, centres esportius, esplais.











CRITERIS D’AVALUACIÓ


L’avaluació és el seguiment i la verificació del procés d’aprenentatge de l’alumne. L’avaluació de la matèria de cultura i valors ètics ha de dotar-se d’instruments d’avaluació variats i adequats per fer el seguiment acurat i la verificació posterior cap a l’adquisició gradual de les competències d’etapa.
La matèria de cultura i valors ètics conté dues característiques rellevants per a l’avaluació rigorosa dels aprenentatges que demana:
. La llista de les deu competències de la matèria de cultura i valors ètics no és jeràrquica ni tampoc cronològica, sinó que, igual que les dimensions que les agrupen, les competències interactuen i guarden relació les unes amb les altres. Això comporta que les tècniques d’avaluació han de plantejar entorns que permetin distingir una competència de l’altra i, a la vegada, reflecteixin la relació entre si.

Són exemples de tècniques d’avaluació:
-          Observació de comportament espontani.
-          Creació de situacions reals o simulades mitjançant estudi de casos.
-          Autoavaluació.
-          Avaluacions creuades, mútues.
-          Redaccions espontànies que projecten el posicionament propi.
-          Cròniques, exposicions que incorporin els judicis valoratius que emeten les persones implicades.
-          Confecció d’obres (poema, dibuix...) representatives de les situacions tractades.
-          Presentació d’una notícia, d’un esdeveniment.
-          Confecció d’un portfoli vinculat al servei comunitari que doni pautes per a l’avaluació.

. Les competències inclouen capacitats diverses, i el seu aprenentatge és dinàmic, en evolució.
Les capacitats que integra una competència són de caràcter:
-          Cognitiu: descobrir, argumentar, aportar, opinar, comprendre, treure conclusions, dialogar.
-          Hàbit: col·laborar, innovar.
-          Actitudinal: valorar, respectar, prestar atenció, ser responsable, comprometre’s.

Convé, doncs, disposar d’instruments d’avaluació contínua al servei d’aquesta obertura i dinamisme, adequats per captar, seguir i verificar el procés dinàmic cap a l’adquisició d’aquests tres tipus de capacitats integradores de cadascuna de les competències.

 En acabar l’etapa, l’avaluació final de resultats verificarà el grau d’adquisició de cada competència.
La detecció i verificació de les competències de la matèria proporcionen a l’equip docent informació rellevant i complementària de l’alumne que haurà de recollir-se en el seu document orientador de final d’etapa i que, al seu torn, enriquirà la seva orientació al llarg de la vida.



Instruccions d’ avaluació de la  matèria de Cultura i valors ètics de Quart d’ ESO

Cada dia de classe es demanarà a l’ alumne la presentació del treball de l’ aula o bé el treball fet a casa, que podrà ser exercicis del llibre, del bloc, o, anàlisi d’ alguna pel·lícula o documental visionat a l’ aula. D’ aquesta manera, cada alumne anirà confeccionant un portfoli individual de treball diari amb portada, amb fulls tipus DNA4 (no llibreta)  i funda de plàstic. La professora es quedarà amb el material, fins el dia de la correcció tenint en compte les dates de l’ avaluació pertinent.


Així doncs, l’ alumne podrà presentar les activitats de cada sessió formativa, per exemple, de la següent manera:
DATA D' ENTREGA 

4r A

DIMECRES 27 SETEMBRE 2017 +1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DIMECRES 4 OCTUBRE 2017 +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DIMECRES 11 OCTUBRE +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DIMECRES 18 OCTUBRE 2017 -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats


4r B

DIMECRES 27 SETEMBRE 2017 +1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DIMECRES 4 OCTUBRE 2017 +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DIMECRES 11 OCTUBRE +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DIMECRES 18 OCTUBRE 2017 -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats

4r C
 
DILLUNS 25 SETEMBRE 2017 +1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DILLUNS 2 OCTUBRE 2017 +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DILLUNS 9 OCTUBRE 2017 +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats

DILLUNS 16 OCTUBRE 2017 -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats

FORA D' AQUESTES DATES, LES ACTIVITATS DE LA SESSIÓ 1 NO SERAN AVALUABLES. 

Es farà una nota mitjana, de les sessions entregades, tenint en compte, les dates d' entrega, que serà la nota de l’ avaluació corresponent.  
Aquestes dates estaran penjades al bloc “Mystiké Epopteia” (Cultura i valors 4rt ESO):
http://mystikeepopteiaeducacioeticocivica.blogspot.com.es/
Per exemple*:

Nota Sessió 1+ N.Sessió 2+ N. Sessió 3+ N. Sessió 4+ N. Sessió 5+ N. Sessió 6
________________________________________________________________________________
6

La nota que surt d' aquesta divisió serà la Nota del trimestre o de l' avaluació.

La nota de qualificació de tot el curs, sorgirà de la nota mitjana de les tres avaluacions. Si aquesta nota és 4,5 punts, es considerarà l’ assignatura aprovada. Si aquest no és el cas, l’ alumne s’ haurà d’ examinar de l’ avaluació o avaluacions suspeses a la prova extraordinària de juny. Si l’ alumne no aprova al juny, s’ haurà d’ examinar de tota la matèria a la prova extraordinària de setembre, amb un examen de comentari de text amb preguntes. Serà obligatori, a l’ arribar per fer la prova extraordinària de setembre, presentar-se amb els DEURES D’ ESTIU, ja que en cas contrari malgrat tingui dret l’ alumne a fer l’ examen, segons aprovació del Departament de Socials, l’ alumne tindrà un suspens.
* Actualitzat el 4 Desembre 2017 



















MATERIAL NECESSARI


Llibre de text  Cultura i valors ètics 4rt ESO de la col·lecció “Atòmium” de  l’ Editorial Text/Galera

Bloc “Mystiké Epopteia” (Cultura i valors 4rt ESO) :

http://mystikeepopteiaeducacioeticocivica.blogspot.com.es/






No hay comentarios:

Publicar un comentario