SESSIÓ 2:
LA NOSTRA CONSTRUCCIÓ PERSONAL (DIMENSIÓ PERSONAL)
Fernando Savater (Sant Sebastià, 21 de juny 1947) és un filòsof i escriptor espanyol. |
DUES PERSONES que neixin al mateix lloc i al mateix temps mai no seran iguals. No ho seran, perquè l' herència genètica que rebin els seus pares i el seu caràcter serà diferent, però també perquè el seu entorn les condicionarà . Ens construïm a partir de nosaltres mateixos i de les relacions amb els altres.
Fer-se adult
Les persones ens passem la vida en construcció. Cap ésser humà no neix abocat a viure d' una manera concreta, a tenir una personalitat determinada o una idelología específica. NIngú no està acabat del tot ni pot dir que no canviarà mai. Més aviat, les persones evolucionen al llarg del temps.
La construcció de la personalitat és un procés complex que es du a terme a partir de dos elements:
. La individualitat de cadascun
. Les influències dels ambients en els quals participa el subjecte.
Les possibilitats de joc entre els factors individuals i els factors ambientals són enormes. Així cada home i cada dona és fruit de les seves característiques innates, de les seves decisions i d' allò que vol aconseguir, però també ho és de les influències que rep en la relació amb els altres.
Podem assenyalar tres àmbits de relaicó dels quals participen la majoria de persones: la família, els amics, i els espais d' oci. Però no són els únics. Tampoc no els donem el mateix valor al llarg de la vida. En l' adolescència, per exemple, les relacions amb la família i amb els iguals prenen un paper molt rellevant, ja sigui perquè entren en crisi o perquè s' intensifiquen.
El dret a ser un mateix
Tots, alguna vegada, hem escoltat o fins i tot hem fet servir l' expressió "ser un mateix". Sovint, amb aquesta expressió es reivindiquen espais d' autonomia i de llibertat. Altres vegades es fa servir per a reclamar el dret a pensar i actuar de manera diferent de com ho fa la majoria i, algun cop, ser un mateix té a veure amb l' esforç personal per cnèixer-se millor i poder dirigir la pròpia vida.
Hi ha moltes maneres de ser un mateix. El més important és que cada persona construeixi la seva i que es trobi a gust amb la personalitat que progressivament va creant.
Sinopsi de l' obra:
Dos veïns es troben sovint al replà de l’escala. Què pot arribar a passar quan l’un descobreix per internet que l’altre és jueu? Una comèdia signada per un dels autors tràgics francesos més còmics de la seva generació, dirigida i interpretada per Josep Maria Flotats.
"ES UN DEURE de l' home emprendre la conquesta de la seva personalitat; és necessari que el seu desenvolupament sigui la seva pròpia obra." Pierre-Simon Ballanche.
FES AQUESTES ACTIVITATS:
1) Llegeix el text i fes un esquema amb les idees principals. Després escriu deu línies en què expliquis la teva opinió. (10 punts)
"Quan un és un nen petit, immadur, amb escàs coneixement de la vida i de la realitat, n' hi ha prou amb l' obediència, la rutina i els petits capricis. Però, és perquè encara es depèn d' algú, és en mans d' un altre que vetlla per nosaltres. Després, cal fer-se adult, és a dir, ser capaç d' inventar en certa mesura la pròpia vida, i no simplement de viure la que altres han inventat per a un mateix. Naturalment, no ens podem inventar del tot, perquè no vivim sols i moltes coses se'ns imposen, ho vulguem o no (...) Però entre les ordres que se'ns donen, entre els costums que ens envolten o ens creiem, entre els capricis que ens assalten, haurem d' aprendre a viure per nosaltres mateixos."
FERNANDO SAVATER, Ètica per al meu fill. Editorial Ariel (Adaptació)
Hem vist aquest vídeo que potser t' ajuda a entendre el pensament de Savater:
O, aquest altre d' Antoni Bassas (Ara.cat):
DATA D' ENTREGA
FORA D' AQUESTES DATES, LES ACTIVITATS DE LA SESSIÓ 2 NO SERAN AVALUABLES.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2d/Fernando_Savater_by_Gonzalo_Merat.jpg/275px-Fernando_Savater_by_Gonzalo_Merat.jpg
https://ca.wikipedia.org/wiki/Fernando_Savater
https://ca.wikipedia.org/wiki/Pierre-Simon_Ballanche#/media/File:Pierre-Simon_Ballanche.jpg
https://ca.wikipedia.org/wiki/Pierre-Simon_Ballanche
https://www.youtube.com/watch?v=sGyZLsmzIqY
https://www.youtube.com/watch?v=cPOJ8qvfN1E
La construcció de la personalitat és un procés complex que es du a terme a partir de dos elements:
. La individualitat de cadascun
. Les influències dels ambients en els quals participa el subjecte.
Les possibilitats de joc entre els factors individuals i els factors ambientals són enormes. Així cada home i cada dona és fruit de les seves característiques innates, de les seves decisions i d' allò que vol aconseguir, però també ho és de les influències que rep en la relació amb els altres.
FACTORS INDIVIDUALS
|
FACTORS AMBIENTALS
|
Característiques innates.
|
Influències que es reben a l’ escola
|
Desitjos, aspiracions.
|
Relacions personals.
|
Opcions i decisions.
|
Ambient familiar.
|
Força de voluntat
|
Implicació en activitats d’ oci.
|
Possibilitats que ofereix el medi social.
|
Podem assenyalar tres àmbits de relaicó dels quals participen la majoria de persones: la família, els amics, i els espais d' oci. Però no són els únics. Tampoc no els donem el mateix valor al llarg de la vida. En l' adolescència, per exemple, les relacions amb la família i amb els iguals prenen un paper molt rellevant, ja sigui perquè entren en crisi o perquè s' intensifiquen.
El dret a ser un mateix
Tots, alguna vegada, hem escoltat o fins i tot hem fet servir l' expressió "ser un mateix". Sovint, amb aquesta expressió es reivindiquen espais d' autonomia i de llibertat. Altres vegades es fa servir per a reclamar el dret a pensar i actuar de manera diferent de com ho fa la majoria i, algun cop, ser un mateix té a veure amb l' esforç personal per cnèixer-se millor i poder dirigir la pròpia vida.
Hi ha moltes maneres de ser un mateix. El més important és que cada persona construeixi la seva i que es trobi a gust amb la personalitat que progressivament va creant.
SER UN MATEIX O
UNA MATEIX IMPLICA...
|
Ser lliure. Prendre decisions
sense sentir-se pressionat pel que els altres puguin pensar.
|
Ser autèntic. Esforçar-se a no
fingir ni a fer veure allò que no és.
|
Ser reflexiu. Pensar abans d’
actuar valorant els pros i els contres de les opcions considerades. No
deixar-se portar pels capricis i les solucions més còmodes.
|
Ser responsable. Assumir les
conseqüències de la pròpia conducta.
|
Ser
valent. Manifestar les pròpies conviccions i
defensar-les en situacions en què costa fer-ho per què els altres pensen
diferent.
|
- Podem veure aquest vídeo:
Dos veïns es troben sovint al replà de l’escala. Què pot arribar a passar quan l’un descobreix per internet que l’altre és jueu? Una comèdia signada per un dels autors tràgics francesos més còmics de la seva generació, dirigida i interpretada per Josep Maria Flotats.
Ser-ho o no és una obra construïda a partir d’un pretext que consta d’unes converses entre dos veïns d’una mateixa escala, d’horitzons, coneixements i creences antagònics. I en el curs d’aquestes converses, hi palpita d’una manera subjacent el tema de la identitat, com el verb del títol ja indica: la identitat col·lectiva i sobretot la personal, junt amb la tolerància. Temes recurrents en tota l’obra de Jean-Claude Grumberg, que –ancorada en la immediata actualitat– evoca sempre la memòria històrica per discernir la violència o l’absurd del present. Teatre polític en clau de comèdia.
Pierre-Simon Ballanche (Lió, 1776 - 1847) va ser un escriptor i filòsof contrarrevolucionari francès que va elaborar una teologia progressista que va tenir una influència considerable en els cercles literaris francesos de començaments del segle XX. |
"ES UN DEURE de l' home emprendre la conquesta de la seva personalitat; és necessari que el seu desenvolupament sigui la seva pròpia obra." Pierre-Simon Ballanche.
FES AQUESTES ACTIVITATS:
1) Llegeix el text i fes un esquema amb les idees principals. Després escriu deu línies en què expliquis la teva opinió. (10 punts)
"Quan un és un nen petit, immadur, amb escàs coneixement de la vida i de la realitat, n' hi ha prou amb l' obediència, la rutina i els petits capricis. Però, és perquè encara es depèn d' algú, és en mans d' un altre que vetlla per nosaltres. Després, cal fer-se adult, és a dir, ser capaç d' inventar en certa mesura la pròpia vida, i no simplement de viure la que altres han inventat per a un mateix. Naturalment, no ens podem inventar del tot, perquè no vivim sols i moltes coses se'ns imposen, ho vulguem o no (...) Però entre les ordres que se'ns donen, entre els costums que ens envolten o ens creiem, entre els capricis que ens assalten, haurem d' aprendre a viure per nosaltres mateixos."
FERNANDO SAVATER, Ètica per al meu fill. Editorial Ariel (Adaptació)
Hem vist aquest vídeo que potser t' ajuda a entendre el pensament de Savater:
O, aquest altre d' Antoni Bassas (Ara.cat):
DATA D' ENTREGA
SESSIÓ 2
4r A
DIMECRES 4 OCTUBRE 2017+1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats
DIMECRES 11 OCTUBRE+0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats
DIMECRES 18 OCTUBRE 2017 +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats
DIMECRES 25 OCTUBRE 2017 -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats
SESSIÓ 24r B
DIMECRES 4 OCTUBRE 2017+1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats
DIMECRES 11 OCTUBRE+0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats
DIMECRES 18 OCTUBRE 2017 +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats
DIMECRES 25 OCTUBRE 2017 -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats
SESSIÓ 2
4r C
4r C
DILLUNS 2 OCTUBRE 2017 +1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats
DILLUNS 9 OCTUBRE 2017 +0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats
DILLUNS 16 OCTUBRE 2017 +0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats
DILLUNS 23 OCTUBRE 2017 -1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats
FORA D' AQUESTES DATES, LES ACTIVITATS DE LA SESSIÓ 2 NO SERAN AVALUABLES.
Bibliografia:
BELTRÁN DEL REY, JORDI; BATLLE, ROSER; MARTÍN, XUS; PUIG JOSEP M. : Atòmium. Cultura i valors ètics. Barcelona: Enciclopedia Catalana, 2017 (pàgines 8 i 9)
Webgrafia:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2d/Fernando_Savater_by_Gonzalo_Merat.jpg/275px-Fernando_Savater_by_Gonzalo_Merat.jpg
https://ca.wikipedia.org/wiki/Fernando_Savater
https://ca.wikipedia.org/wiki/Pierre-Simon_Ballanche#/media/File:Pierre-Simon_Ballanche.jpg
https://ca.wikipedia.org/wiki/Pierre-Simon_Ballanche
https://www.youtube.com/watch?v=sGyZLsmzIqY
https://www.youtube.com/watch?v=cPOJ8qvfN1E
No hay comentarios:
Publicar un comentario