martes, 15 de octubre de 2019

SESSIÓ 5 : PER A QUÈ SERVEIX LA PRESÓ? (DIMENSIÓ INTERPERSONAL)

SESSIÓ 5
PER A QUÈ SERVEIX LA PRESÓ?
 (DIMENSIÓ INTERPERSONAL)


COMPETÈNCIES 5 i 6 
Competència 5. Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences.

Competència 6. Aplicar el diàleg i exercitar totes les habilitats que comporta, especialment per a la solució de conflictes interpersonals i per propiciar la cultura de la pau
Competències Clau: 

CC23. Diversitat d’identitats. Les diferències i els seus contextos.
CC25. Àmbits d’actuació de poder i violència. Actituds de tolerància, solidaritat, compromís i les seves manifestacions externes.
CC26. El concepte de diàleg. Tipus de diàleg. El diàleg com a forma privilegiada de comunicació d’idees, de sentiments i de relació.
CC27. Les condicions del diàleg: ordre, claredat, atenció, intencionalitat...
CC28. Els valors del diàleg: comprensió, exclusió de violència, cooperació, participació, sinceritat, escolta, igualtat de les veus, assertivitat, respecte, racionalitat...
CC29. El conflicte. Anàlisi de conflictes. El tractament de conflictes interpersonals com a actor, com a espectador, com a afectat. Estratègies: conversa, negociació, mediació...
CC30. La cultura de la pau. Violència directa i violència estructural. Tipus de pau. Models i exemples de la cultura de la pau...



La presó Model de Barcelona 




T'HAS PARAT MAI a pensar en la vida que té una persona que ha estat condemnada a passar un temps entre reies? I quan surt de la presó, un reclús està preparat per a tornar a incorporar-se a la societat? 

Un càstig o una oportunitat?

L' article 25 de la Constitució espanyola, recollit en l' apartat sobre els drets fonamentals dels ciutadans, estableix que:

Les penes privatives de llibertat i les mesures de seguretat estran orientades cap a la reeducació i la reinserció soial i no podran consistir en treballs forçats (...) En tot cas (el condemnat) tindrà dret a una feina remunerada i als beneficis corresponents de la Seguretat Social, aixó com l' accés a la cultura i al desenvolupament integral de la seva personalitat. 

D' aquesta afirmació es dedueix, doncs, que quan un jutge determina que una persona sigui internada en una presó, ho fa amb l' objectiu que el condemnat passi per un procés de reeducació que li permeti, en un futur, tornar-se a integrar en la societat. Malgrat tot, la idea més estesa ésque les penes privatives de llibertat són mesures de càstig que s'apliquen a aquelles persones que han comès un delicte greu.

I què en pensen els mateixos interns? Fixa't en els següents testimonis reals, que expliquen la seva experiència a la presó:


“El meu pare tenia problemes amb l’ alcohol. No vaig aguantar aquesta situació perquè veia constantment com maltractava la meva mare i els meus germans. Amb dotze anys vagi agredir el meu pare i me’n vaig haver d’ anar de casa. Vaig començar a robar cotxes por poder-hi dormir. )…) Vaig ingressar a Wad-Ras, en vaig escapar, em van agafar, em vaig tornar  a escapar…Fins que vaig fer quinze anys i vaig ingressar a la Model. I aquesta ha estat la meva escola. (...) No tinc vida, perquè fa trenta anys que sóc a la presó.” JOAN


“Jo robava per addicció. Em gastava uns mil, mil dos-cents euros setmanals en heroïna. En consumia 4 o 5 grams diaris. (...) HI ha coses que són irreparables: el mal que he fet als meus pares, als meus fills, el mal que he fet a les víctimes de robatori..., simplement el dany psicològic. Per més responsabilitat civil que paguis amb diners, aquestes que no són coses que es paguin, són coses irreparables. (...) M’ han donat moltes oportunitats per a sortir... i no les he pogut o sabut aprofitar. (...) Els meus pares em deien que estudiés. Malgrat tot, jo vaig prendre el mal camí. “ ANTONIO

“Quan vaig arribar a la presó estava desballestat. Però arriba un dia en què poc a poc vas adquirint una forma de comportament; els costums dins de la presó t’ ajuden a trobar-te a tu mateix. Trobes pau i tranquil·litat. T’ adones que aquí et coneixes. Fins aleshores tenia una vida de desesperació, de foscor, de manca de somnis i d’ il·lusions. A mi, la presó m’ ha fet molt bé. (...) He comès un delicte   i punt. Ho estic pagant i ho he de pagar.” ERNESTO

Citacions extretes del reportatge Filosofia a la presó, dirigit per Marc Parramon i Gibert Arroyo. Els noms dels interns són ficticis. 

ACTIVITATS:
POSA'T EN LA PELL DELS PERSONATGES:
1. Que va portar el Joan a cometre delictes? Creus que davant d' un ambient familiar diferent del que tenia podria haver tingut una altra vida? (2 punts)
2. Com t' imagines que el Joan sobrevivia al carrer amb dotze anys? Què hauries fet tu en el seu lloc? (2 punts)
3. L' Antonio manifesta que no ha sabut o no ha pogut aprofitar les oportunitats que se li han donat per a refer la seva vida. Per quins motius penses que no ho ha fet? (2 punts)
4. En el discurs de l' Antonio hi són molt presents les víctimes dels seus delictes. Ell considera que els diners no poden reparar el mal que els ha fet. Se t' acuden altres  maneres amb què l' Antonio es podria fer perdonar? (2 punts)
5. Quins factors penses que han ajudat l' Ernesto a trobar-se amb ell mateix en un context com una presó? (2 punts) 

DATA D' ENTREGA
Mira les dates al Class-Room. 
Sessió 5
4rt A, 4rt B, 4rt C
  +1punt d' actitud a afegir a les activitats
 +0,5 punts d' actitud a afegir a les activitats
 0 punt d' actitud. Ni puja ni baixa la nota de les activitats.
 -1 punt d' actitud a a restar a la nota de les activitats.

FORA D' AQUESTES DATES LES ACTIVITATS DE LA SESSIÓ NO SERAN AVALUABLES. LA DARRERA DATA ÉS LA DEL QUADERN DE SEGUIMENT DE LA PROFESSORA. 


- Més informació:

William McLellan, un hippy a la Model l’any 1972



Bibliografia:
BELTRÁN DEL REY, JORDI; BATLLE, ROSER; MARTÍN, XUS; PUIG JOSEP M. : Atòmium. Cultura i valors ètics. Barcelona: Enciclopedia Catalana, 2017 (pàgines 14 i 15)



Webgrafia:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiDejGlMr3gpmBD01nQQpn4OleagOWClPXkrfa8OtiQFOmrzK-mUp2H5fvjn0eMRZE3sK-ddDnn1QZ61DI0BK6JdV-_u77fyISngMilNGwXG0Ay56hRCesFsBCKTooqbZxaWDxCVJL8CAxv/s1600/panoptico+La+Model.JPG

No hay comentarios:

Publicar un comentario