domingo, 27 de marzo de 2022

SESSIÓ 26 DEMANAR PERDÓ "MERLÍ" DIMENSIÓ INTERPERSONAL COMPETÈNCIES 5 i 6

 SESSIÓ 26

DEMANAR PERDÓ
"MERLÍ" 
DIMENSIÓ INTERPERSONAL
COMPETÈNCIES 5 i 6 
Competències Clau: 

CC23. Diversitat d’identitats. Les diferències i els seus contextos.
CC25. Àmbits d’actuació de poder i violència. Actituds de tolerància, solidaritat, compromís i les seves manifestacions externes.
CC26. El concepte de diàleg. Tipus de diàleg. El diàleg com a forma privilegiada de comunicació d’idees, de sentiments i de relació.
CC27. Les condicions del diàleg: ordre, claredat, atenció, intencionalitat...
CC28. Els valors del diàleg: comprensió, exclusió de violència, cooperació, participació, sinceritat, escolta, igualtat de les veus, assertivitat, respecte, racionalitat...
CC29. El conflicte. Anàlisi de conflictes. El tractament de conflictes interpersonals com a actor, com a espectador, com a afectat. Estratègies: conversa, negociació, mediació...
CC30. La cultura de la pau. Violència directa i violència estructural. Tipus de pau. Models i exemples de la cultura de la pau...

Resultat d'imatges de POL IVAN MERLI PERDÓ

TOTS ENS HEM sentit ferits en algun moment, per algun amic, davant d' una acusació injusta...En aquestes situacions, és natural reaccionar amb irritació i hostilitat. Però aquestes respostes no faciliten la resolució de conflictes. Et convidem a pensar en com el fet de demanar perdó i perdonar ens pot ajudar a resoldre les confrontacions amb els altres. 

En aquest text de ficció, veiem com és la trobada entre l' Ivan i en Pol, que parlen després d' un fet accidentat a l' Institut. 

"En Pol va entrar a casa l' Ivan amb aire fatxenda. Què coi hi feia, a casa del més pringat de la classe? Aquell noi era d' allò més estrany. Quasi mai no hi havia parlat. Es passava el dia llegint, duia uns cabells que li tapaven la cara i ara feia temps que estava tancat a casa. El tutor l' havia gairebé obligat a anar-hi. Ell necessitava classes d' anglès i l' Ivan en necessitava de filosofia, així que, segons el professor, la idea era genial: podrien intercanviar classes particulars. 

L' Ivan semblava que tenia les mateixes ganes que ell de ser allà, li parlava amb monosíl·labs i quasi no el mirava a la cara. Per sort, però, va trencar el gel: "Treu els apunts d' anglès". A en Pol li va semblar bé; com més aviat comencessin, més aviat acabarien. Però quan en Pol va començar a llegir l' exercici, l' Ivan se'n va fúmer: "Tio, tens un accent horrible!" Aquell comentari va fer miques la contenció d' en Pol, que va saltar: "Què caram fotem aquí si no ens caiem bé?" Davant d' aquell comentari, l' Ivan el va mirar a la cara per primera vegada des que en Pol havia arribat. Ja no ho aguantava més i va preguntar-li: “Per què no et caic bé?" En Pol, encès, li va contestar: "Ets rar del cagar. No dius mai res i a sobre estàs tancat a casa, que encara et fa més friqui." L' Ivan va seguir: "Friqui? Tu, en canvi, ets fred i calculador i t' importen un rave els sentiments dels altres, com quan em discriminaves a classe!" En Pol, sorprès i indignat alhora, es va voler defensar: "Ei, no em vinguis amb la llauna del bullyng! Però si ni tan sols et parlava!" L' Ivan va agafar aire; per fi es podia desfogar: "Tu saps què és que el professor demani de fer un treball per parelles i que ningú no el vulgui fer amb tu? I que llavors el profe et miri amb cara de pena i et digui: "Va, Ivan, tu si vols fes-lo sol." Ah! I just després haver d' aguantar les rialletes del més graciós de la classe i dels seus amiguets."

En Pol feia estona que havia abaixat els ulls. No sabia on mirar ni què dir. L'Ivan va continuar: "Deu fer molta gràcia que algú estigui marginat a classe o que se senti diferent, oi? Em vau penjar l' etiqueta de peculiar i així em vaig quedar! Tu saps l' angoixa que he passat? No! Tu no tens ni idea del que és tenir un atac de pànic, però és una cosa tan forta, que no te la desitjo ni a tu! Saps per què t'he obert la porta? Per poder mirar-te a la cara i dir-te de tot això, ara que estem sols." En Pol no va saber què respondre. Només se li va ocórrer retornar al seu posat fatxenda, agafar la motxilla i marxar de la casa donant un cop de porta. 

Adaptació d' una escena de la sèrie televisiva Merlí, creada per Héctor Lozano i emesa per Televisió de Catalunya. 

Veiem l' escena: 

Ivan i Pol (Merlí 1x11)

Fragment del capítol 11 de la primera temporada de Merlí on Ivan, que ha estat mesos sense anar a l'institut, està prou apoderat per a dir-li a Pol, un dels principals assetjadors a l'institut, el que pensa d'ell. 








1. POSA'T en la pell dels personatges i contesta: (2 punts)

1.2 Com creus que se sent en Pol abans d' entrar a casa de l' Ivan? I després?
1.3 Què opines sobre la trobada entre els dos companys? Valora si creus que ha estat positiva.
1.4 Creus que és possible que es reconcilïin? 

2. IMAGINA una situació de reconciliació entre els dos protagonistes: (1 punt) 

2.1 Pensa com es podrien reconciliar en Pol i l' Ivan. 

3. RECORDA  experiències viscudes: (3,50 punts) 

Sense anomenar els protagonistes, descriu una situació en què vas demanar perdó a algú.

3.1. Com et vas sentir? 
3.2 Quina va ser la reacció inicial de l' altre en el moment que t' hi vas atansar per demanar-li perdó? 
3.3 Què et va aportar demanar perdó? 
3.4 Quins canvis va haver-hi en la relació amb l' altre? 

4. PENSA i escriu en el teu quadern: (3,50 punts) 
4.2 Perdonar no és...
4.3 Perdonar ajuda a...
4.4 Perdonar no ajuda si...
4.5 El més difícil a l' hora de demanar perdó a algú és...
4.6 El més difícil a l' hora de perdonar és
4.7. Algunes maneres per demanar perdó són...
4.8 Una cosa important a l' hora de reconciliar-se amb algú és...


QUÈ EM POT AJUDAR A L’ HORA DE DEMANAR PERDÓ?
Resultat d'imatges de EL PERDÓ
Reconèixer i acceptar que he fet mal a una persona.
Trobar el moment oportú i parlar-ne en privat. Esbombar que tens un problema amb algú sol fer el conflicte més gros.
Ser perseverant i tenir paciència. Cal entendre que de vegades l’ altra persona necessita el seu temps i espai.
Deixar que l’ altre expliqui què l’ ha molestat sense sentir-te atacat. És bo que tos dos pugueu expressar com us heu sentit.





Per saber més:



Bibliografia:
BELTRÁN DEL REY, JORDI; BATLLE, ROSER; MARTÍN, XUS; PUIG JOSEP M. : Atòmium. Cultura i valors ètics. Barcelona: Enciclopedia Catalana, 2017 (pàgines 56 i 57)

Webgrafia:
http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/merli/el-pol-livan-i-la-berta/video/5636991/
http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/merli/el-pol-va-a-casa-de-livan-per-demanar-li-perdo/video/5634363/

https://www.youtube.com/watch?v=yyBbzPl1Anw

No hay comentarios:

Publicar un comentario