miércoles, 15 de septiembre de 2021

SESSIÓ 2: LA NOSTRA CONSTRUCCIÓ PERSONAL (DIMENSIÓ PERSONAL) CC5. Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social.

 

SESSIÓ 2: LA NOSTRA CONSTRUCCIÓ PERSONAL (DIMENSIÓ PERSONAL)

SESSIÓ 2: 
LA NOSTRA CONSTRUCCIÓ PERSONAL 
(DIMENSIÓ PERSONAL)

COMPETÈNCIES: 
Competència 1. Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes.
Competència 2. Assumir actituds ètiques derivades de la Declaració Universal dels Drets Humans.
Competència 3. Qüestionar-se i usar l’argumentació per superar prejudicis i consolidar el pensament propi. 
Competència 4. Identificar els aspectes ètics de cada situació i donar-hi respostes adients i preferentment innovadores

(Competències Clau): 
CC5. Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social. 
CC6. El fonament de la llibertat i l’autonomia en les diverses teories ètiques. 
CC7. La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948. 
CC8. Algunes disposicions legals i institucions per a la defensa dels drets humans i de les llibertats. 
CC9. Situacions i contextos de conculcació dels drets humans i les llibertats. 
CC10. Els drets humans com a deures morals. 
CC11. Història i fonamentació dels drets humans. Les generacions de drets. Els drets de les generacions futures. 
CC12. El dubte i la formulació de les bones preguntes com a inici de la reflexió. 
CC13. El bon argument. 
CC14. Els aspectes d’una argumentació. 
CC15. L’origen i la construcció dels prejudicis en el nostre context. 
CC16. Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió, reciprocitat, imparcialitat... 
CC18. La millora i la innovació com a estímul de l’avenç col·lectiu. 
CC19. Principals sistemes ètics del segle XX: derivacions de l’utilitarisme i ètiques apriorístiques. CC20. Codis deontològics professionals i empresarials com a concreció de l’ètica aplicada. 


Fernando Savater (Sant Sebastià21 de juny 1947) és un filòsof i escriptor espanyol.

DUES PERSONES que neixin al mateix lloc i al mateix temps mai no seran iguals. No ho seran, perquè l' herència genètica que rebin els seus pares i el  seu caràcter serà diferent, però també perquè el seu entorn les condicionarà . Ens construïm a partir de nosaltres mateixos i de les relacions amb els altres. 

Fer-se adult

Les persones ens passem la vida en construcció. Cap ésser humà no neix abocat a viure d' una manera concreta, a tenir una personalitat determinada o una idelología específica. NIngú no està acabat del tot ni pot dir que no canviarà mai. Més aviat, les persones evolucionen al llarg del temps.

La construcció de la personalitat és un procés complex que es du a terme a partir de dos elements:

. La individualitat de cadascun
. Les influències dels ambients en els quals participa el subjecte.

Les possibilitats de joc entre els factors individuals i els factors ambientals són enormes. Així cada home i cada dona és fruit de les seves característiques innates, de les seves decisions i d' allò que vol aconseguir, però també ho és de les influències que rep en la relació amb els altres.

FACTORS INDIVIDUALS
FACTORS AMBIENTALS
Característiques innates.
Influències que es reben a l’ escola
Desitjos, aspiracions.
Relacions personals.
Opcions i decisions.
Ambient familiar.
Força de voluntat
Implicació en activitats d’ oci.

Possibilitats que ofereix el medi social.

Podem assenyalar tres àmbits de relaicó dels quals participen la majoria de persones: la família, els amics, i els espais d' oci. Però no són els únics. Tampoc no els donem el mateix valor al llarg de la vida. En l' adolescència, per exemple, les relacions amb la família i amb els iguals prenen un paper molt rellevant, ja sigui perquè entren en crisi o perquè s' intensifiquen.

El dret a ser un mateix

Tots, alguna vegada, hem escoltat o fins i tot hem fet servir l' expressió "ser un mateix". Sovint, amb aquesta expressió es reivindiquen espais d' autonomia i de llibertat. Altres vegades es fa servir per a reclamar el dret a pensar i actuar de manera diferent de com ho fa la majoria i, algun cop, ser un mateix té a veure amb l' esforç personal per cnèixer-se millor i poder dirigir la pròpia vida.

Hi ha moltes maneres de ser un mateix. El més important és que cada persona construeixi la seva i que es trobi a gust amb la personalitat que progressivament va creant.



SER UN MATEIX O UNA MATEIX IMPLICA...
Ser lliure. Prendre decisions sense sentir-se pressionat pel que els altres puguin pensar.
Ser autèntic. Esforçar-se a no fingir ni a fer veure allò que no és.
Ser reflexiu. Pensar abans d’ actuar valorant els pros i els contres de les opcions considerades. No deixar-se portar pels capricis i les solucions més còmodes.
Ser responsable. Assumir les conseqüències de la pròpia conducta.
Ser valent. Manifestar les pròpies conviccions i defensar-les en situacions en què costa fer-ho per què els altres pensen diferent.



- Podem veure aquest vídeo: 



Sinopsi de l' obra:
Dos veïns es troben sovint al replà de l’escala. Què pot arribar a passar quan l’un descobreix per internet que l’altre és jueu? Una comèdia signada per un dels autors tràgics francesos més còmics de la seva generació, dirigida i interpretada per Josep Maria Flotats.

Ser-ho o no és una obra construïda a partir d’un pretext que consta d’unes converses entre dos veïns d’una mateixa escala, d’horitzons, coneixements i creences antagònics. I en el curs d’aquestes converses, hi palpita d’una manera subjacent el tema de la identitat, com el verb del títol ja indica: la identitat col·lectiva i sobretot la personal, junt amb la tolerància. Temes recurrents en tota l’obra de Jean-Claude Grumberg, que –ancorada en la immediata actualitat– evoca sempre la memòria històrica per discernir la violència o l’absurd del present. Teatre polític en clau de comèdia.


Pierre-Simon Ballanche.jpg
Pierre-Simon Ballanche (Lió1776 - 1847) va ser un escriptor i filòsof contrarrevolucionari francès que va elaborar una teologia progressista que va tenir una influència considerable en els cercles literaris francesos de començaments del segle XX.

"ES UN DEURE de l' home emprendre la conquesta de la seva personalitat; és necessari que el seu desenvolupament sigui la seva pròpia obra." Pierre-Simon Ballanche.

FES AQUESTES ACTIVITATS:
1) Llegeix el text i fes un esquema amb les idees principals. Després escriu deu línies en què expliquis la teva opinió. (10 punts)
"Quan un és un nen petit, immadur, amb escàs coneixement de la vida i de la realitat, n' hi ha prou amb l' obediència, la rutina i els petits capricis. Però, és perquè encara es depèn d' algú, és en mans d' un altre que vetlla per nosaltres. Després, cal fer-se adult, és a dir, ser capaç d' inventar en certa mesura la pròpia vida, i no simplement de viure la que altres han inventat per a un mateix. Naturalment, no ens podem inventar del tot, perquè no vivim sols i moltes coses se'ns imposen, ho vulguem o no (...) Però entre les ordres que se'ns donen, entre els costums que ens envolten o ens creiem, entre els capricis que ens assalten, haurem d' aprendre a viure per nosaltres mateixos."

FERNANDO SAVATER, Ètica per al meu fill. Editorial Ariel (Adaptació)

Hem vist aquest vídeo que potser t' ajuda a entendre el pensament de Savater: 





O, aquest altre d' Antoni Bassas (Ara.cat):






DATA D' ENTREGA:
Consulteu el classroom. 


Bibliografia: 

BELTRÁN DEL REY, JORDI; BATLLE, ROSER; MARTÍN, XUS; PUIG JOSEP M. : Atòmium. Cultura i valors ètics. Barcelona: Enciclopedia Catalana, 2017 (pàgines 8 i 9)

Webgrafia:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2d/Fernando_Savater_by_Gonzalo_Merat.jpg/275px-Fernando_Savater_by_Gonzalo_Merat.jpg

https://ca.wikipedia.org/wiki/Fernando_Savater

https://ca.wikipedia.org/wiki/Pierre-Simon_Ballanche#/media/File:Pierre-Simon_Ballanche.jpg

https://ca.wikipedia.org/wiki/Pierre-Simon_Ballanche

https://www.youtube.com/watch?v=sGyZLsmzIqY

https://www.youtube.com/watch?v=cPOJ8qvfN1E

No hay comentarios:

Publicar un comentario