martes, 21 de septiembre de 2021

SESSIÓ 3 AUTONOMIA I RESPONSABILITAT DIMENSIÓ PERSONAL (COMP. 1,2,3,4)

 SESSIÓ 3

AUTONOMIA I RESPONSABILITAT  
DIMENSIÓ PERSONAL


Competències bàsiques i Competències Clau (CC) de la Dimensió personal:

Competència 1. Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes.
Competència 2. Assumir actituds ètiques derivades de la Declaració Universal dels Drets Humans.
Competència 3. Qüestionar-se i usar l’argumentació per superar prejudicis i consolidar el pensament propi
Competència 4. Identificar els aspectes ètics de cada situació i donar-hi respostes adients i preferentment innovadores

CC5. Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social.
CC6. El fonament de la llibertat i l’autonomia en les diverses teories ètiques.
CC7. La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948.
CC8. Algunes disposicions legals i institucions per a la defensa dels drets humans i de les llibertats.
CC9. Situacions i contextos de conculcació dels drets humans i les llibertats.
CC10. Els drets humans com a deures morals.
CC11. Història i fonamentació dels drets humans. Les generacions de drets. Els drets de les generacions futures.
CC12. El dubte i la formulació de les bones preguntes com a inici de la reflexió.
CC13. El bon argument.
CC14. Els aspectes d’una argumentació.
CC15. L’origen i la construcció dels prejudicis en el nostre context.
CC16. Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió, reciprocitat, imparcialitat... CC18. La millora i la innovació com a estímul de l’avenç col·lectiu.
CC19. Principals sistemes ètics del segle XX: derivacions de l’utilitarisme i ètiques apriorístiques.
CC20. Codis deontològics professionals i empresarials com a concreció de l’ètica aplicada.




IsaiahBerlin1983.jpg
Sir Isaiah Berlin OM (Riga6 de juny del 1909 - Oxford5 de novembre del 1997), politòleg i historiador de les idees; és considerat com un dels principals pensadorsliberals del segle XX.

T' ESTÀS FENT GRAN. Cada cop pots fer més la teva i pel teu compte. Ets una persona autònoma. Ara bé, sapigues que, com més autònom ets, més responsable ets també dels teus actes. 

Portar el control de la pròpia vida

La paraula autonomia forma part del nostre llenguatge quotidià. Prove de dos termes grecs: AUTOS, que significa "propi o per si mateix" i NOMOS, que significa "llei o norma". La paraula autonomia ens remet a la idea de "manar-se un mateix".

Diem que una persona és autònoma quan obeeix normes morals que ella mateixa s' exigeix, sense deixar-se endur per pressions externes o pels capricis del moment. Així, l' autonomia remet a l' existència d' un jo capaç de pensar i de fer per si mateix, sense el qual ningú no pot autogovernar-se. En aquest sentit, l'autonomia converteix cada persona en autora i protagonista de la seva vida.



“Vull que la meva vida i les meves decisions depenguin de mi mateix, i no de forces exteriors, siguin del tipus que siguin. Vull ser l’ instrument dels meus propis actes voluntaris i no dels actes dels altres homes (...) Sobretot, vull tenir consciència de mi mateix com un ésser actiu que pensa i vol, que és responsable de les seves pròpies eleccions, i és capaç d’ explicar-les d’ acord amb les seves idees i propòsits.”

ISAIAH  BERLIN, Sobre la libertad. Alianza Editorial (adaptació)


Autonomia i judici moral 

El tema de l' autonomia ha estat tractat des de diferents disciplines acadèmiques. La filosofia, la psicologia o l' educació s' han preocupat per esbrinar què caracteritza el subjecte autònom, quines possibilitats reals té l' ésser humà d' aconseguir importants nivells d' autonomia i quines condicions afavoreixen el seu desenvolupament.


El psicòleg Lawrence Kohlberg va estudiar l' evolució del judici moral en els individus; és a dir, la capacitat per a diferenciar i jutjar el que està bé i el que està malament. La seva aportació diferencia tres nivells en el desenvolupament del judici moral:

1. El primer nivell és el dels interessos individuals (nivell preconvencional). Els interessos personals prevalen per sobre de qualsevol altre criteri a l' hora de jutjar la bondat o la maldat d' un fet. La por que un té del càstig és un element que condiciona el judici moral.

2. El segon nivell és el de les normes (nivell convencional). Els judicis morals prenen com a referència principal les relges socials i les expectatives que els altres tenen sobre un mateix. La persona jutja en funció d' allò que els altres esperen d' ella.

3. El tecer nivell és el de l' autonomia de pensament (nivell postconvencional). La persona jutja en funció de criteris que li dicta la seva pròpia consciència.

Segons Kohlberg, la persona guanya autonomia de pensament a mesura que passa d' un nivell a un altre perquè cada vegada és menys esclava dels seus desitjos i d' allò que li manen des de fora. Així, si en un primer moment obeeix només els seus interessos, en el nivell següent dóna importància a la convenció social i, finalment, es planteja els fets també en funció de principis i valors morals que poden qüestionar les normes establertes.


“Després de recollir conjuntament informació per a fer un treball en grup que heu de lliurar d’ aquí a tres dies, us vau repartir els apartats que havíeu de redactar individualment.

L’ Andreu ha tingut un accident i ha de fer repòs absolut durant un temps. Quan li truqueu, diu que no ha començat a fer la seva part, que pensava posar-s’hi  just el cap de setmana, però que evidentment ara no podrà.

Si el professor s’ assabenta que l’ Andreu no ha participat en el treball, no aprovarà l’ avaluació. Si no dieu al professor què ha passat, haureu d’ assumir la part que corresponia al vostre company. Avui us ajunteu tots els membres del grup, menys l’ Andreu, per a resoldre el tema.



ACTIVITATS:

- Després de llegir el cas de l' Andreu que està al requadre d' adalt, escriu un argument preconvencional, un argument convencional i un argument postconvencional que podrien sortir en la reunió. Poseu en comú els vostres arguments.
. Qui és per a tu el millor argument de tots els que has considerat? Per què? Fes-ho en deu línies mínim. (5 punts)

- Torna a llegir el text d' Isaiah Berlin i contesta: Consideres que portes el control de la teva vida? Et veus capaç de fer-ho? (5 punts)

Mirem aquests vídeo sobre les etapes del raonament moral segons el psicòleg Kohlberg:








DATA D' ENTREGA 
MIREU EL CLASS-ROOM. ALLÀ POSA LES DATES. FIXA'T BÉ I NO PENGIS EL TEU ARXIU EN LA DATA ERRÒNIA. 


SESSIÓ 3
+1 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats
+0,5 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats
+0 punt d' actitud a afegir a la nota de les activitats
-1 punt desfavorable a afegir a la nota de les activitats



FORA D' AQUESTES DATES, LES ACTIVITATS DE LA SESSIÓ 3 NO SERAN AVALUABLES. 

AQUESTES DATES PODEN PATIR MODIFICACIONS DEGUT A VAGUES ESTUDIANTILS O SORTIDES PEDAGÒGIQUES. LA DATA DEL QUADERN DE SEGUIMENT DE LA PROFESSORA I DEL CLASS-ROOM  ÉS LA CORRECTA. 





Bibliografia:
BELTRÁN DEL REY, JORDI; BATLLE, ROSER; MARTÍN, XUS; PUIG JOSEP M. : Atòmium. Cultura i valors ètics. Barcelona: Enciclopedia Catalana, 2017 (pàgines 10 i 11)


Webgrafia: 
https://ca.wikipedia.org/wiki/Isaiah_Berlin#/media/File:IsaiahBerlin1983.jpg
https://ca.wikipedia.org/wiki/Isaiah_Berlin
https://www.youtube.com/watch?v=LHKCSBbP0uE
https://www.youtube.com/watch?v=fxiDRsQ0gc8

No hay comentarios:

Publicar un comentario