martes, 26 de octubre de 2021

SESSIÓ 7. MALES NOTÍCIES (DIMENSIÓ PERSONAL)

 SESSIÓ 7. 

MALES NOTÍCIES 
(DIMENSIÓ  PERSONAL) 
Competències 1,2,3 i 4
Competències Clau (CC)

CC5. Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social.
CC6. El fonament de la llibertat i l’autonomia en les diverses teories ètiques.
CC7. La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948.
CC8. Algunes disposicions legals i institucions per a la defensa dels drets humans i de les llibertats.
CC9. Situacions i contextos de conculcació dels drets humans i les llibertats.
CC10. Els drets humans com a deures morals.
CC11. Història i fonamentació dels drets humans. Les generacions de drets. Els drets de les generacions futures.
CC12. El dubte i la formulació de les bones preguntes com a inici de la reflexió.
CC13. El bon argument.
CC14. Els aspectes d’una argumentació.
CC15. L’origen i la construcció dels prejudicis en el nostre context.
CC16. Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió, reciprocitat, imparcialitat... 
CC18. La millora i la innovació com a estímul de l’avenç col·lectiu.
CC19. Principals sistemes ètics del segle XX: derivacions de l’utilitarisme i ètiques apriorístiques.

CC20. Codis deontològics professionals i empresarials com a concreció de l’ètica aplicada.


UNA PROFESSIÓ és un conjunt de coneixements, habilitats i normes que s' apliquen a la realització d'una feina. L' ètica professional o deontologia regula els deures dels professionals i els ajuda a afrontar les situacions difícils d' una manera més eficaç i respectuosa amb els usuaris.

Un camp en què sovint es presenten situacions difícils és el sanitari. En Bom ha patit un accident que li pot deixar mig cos paralitzat i cal fer-li una operació perillosa. La Luci, la seva metgessa dubta si ha d' informar en Bom o els seus pares del seu estat, però necessita el consentiment per a fer l' operació. 

DIARI D' EN BOM

Ja ha passat el moment de la recriminació, de pensar si podria haver fet, si no hagués estat. Havia pres moltes precaucions, però els accdients de vegades passen. Vaig perdre la consciència quan em rescataven. Fins ara, que començo a despertar-me, que surto de la boira en què em deixen els medicaments, m' adono que estic immobilitzat, embenat de cap a peus. Amb prou feines puc escriure el meu diari, ara que m' han deixat sol uns minuts. Quan em curaré? Em quedaran seqüeles? Podré continuar fent esport? Em fa por preguntar-ho. 

DIARI DE LA LUCI

Estic molt preocupada pel noi de la 304, el de l' accident. Té un pronostic dolent. Ha perdut mobilitat i sensibilitat del melic cap avall i no és clar que el recuperi. A sobre, l'  hem d' operar perquè no aconseguim estabilitzar-lo. Dèbil com està, pot ser que no se'n surti a la taula d' operacions. A mi em toca dir-li com ha quedat de moment i els riscos de l' operació, i és difícil fer-lo. Durant la carrera, molta anatomia, fisiologia i patologia, però, llevat de les classes d' oncologia, no hem estudiat res sobre com podem comunicar notícies dolentes.


DIARI D' EN BOM

Quan la mare creu que no la veig, canvia la cara animosa per una cara de neguit que m' esparvera. L' optimisme de quan em vaig despertar després de l' accident s' ha fos. Em sembla que cada vegada estic pitjor. Sempre havia presumit que si algun dia estava fotut voldria saber què em passava i no viure enganyat com un beneit. Això no és una sèrie de televisió en què tot ho veus des de la part dels metges. M' està passant a mi. 

DIARI DE LA LUCI

Com a responsable, sé que he d' informar el pacient del diagnòstic, dels perills de l' operació i demanar-li el consentiment. Ja té 16 anys. Però no sé si és un noi nerviós o calmat, si s' ho prendrà bé o no. Una depressió no faria més que agreujar la situació. Si parlo amb la família, pot ser que els pugui sondejar sobre com reaccionarà. Però aleshores potser voldran decidir ells. Com era allò? "Ho lamento molt, però jo no puc adquirir aquest compromís amb vostè, perquè jo sóc aquí per a fer el que el pacient desitgi i l' informaré del que ell vulgui i quan vulgui." A més, no sé si els pares prendran la millor decisió o si serà millor comptar amb ell. No ho sé. 


"El metge ha d' informar el pacient de les alteracions que pateix i del pronòstic de la malaltia de manera entenedora, verídica, mesurada, discreta, prudent i esperançadora. Quan es tracti de malalties de mal pronòstic, el metge ha de procurar igualment informar el pacient i ha de plantejar-se com pot aconseguir que tant la mateixa informació com la manera de donar-la no el perjudiquin. El  metge ha de respetar el dret del malalt a no ser informat."

Font: Codi deontològic professional del Consell de Col·legi de Metges de Catalunya, article 24. 




La LLei 41/2002, de 14 novembre, básica reguladora de l’ autonomía del pacient i de drets i obligacions en matèria d’ informació i documentació clínica (BOE 274, de 15/11/2002) afirma en l’ article 3: “Quan es tracti de menors no incapaços ni incapacitats, però emancipats o amb setze anys complerts, no es pot prestar el consentiment per representació.. Tanmateix, en cas d’ actuació de greu risc, segons el criteri del facultatiu, els pares han de ser informats i la seva opinió ha de ser tinguda en compte per a prendre la decisió corresponent.”


ACTIVITATS:
1.- POSA'T en la pell dels personatges:
1.1.- Quina situació es planteja? Resumeix-la en poques paraules. (1punt)
1.2.- Com et sentiries si fossis en Bom?(1punt)
1.3.- Com et sentiries si fossis la Luci?(1punt)
1.4.- Com et sentiries si fossis el pare o la mare d'en Bom? (1punt)

2. PENSA i contesta:
2.1.- Quins són els dilemes de la Luci?(1punt)
2.2.- Què faries si fossis la Luci?(1punt)
2.3.- Què faries si fossis en Bom?(1punt)
2.4.- Què faries si fossis la mare o el pare d' en Bom?(1punt)
2.5.- Coneixes algú que hagi passat per una situació semblant? Explica-ho. Pots fer recerca a Google si no coneixes ningú. (1 punt)

3. LLEGEIX els principis del Codi deontològic del quadre d' adalt i fes recerca del Codi deontològic de l' advocacia. (1 punt) 

- Podeu mirar aquest tráiler de la pel·lícula "Camino":




Sinopsis
Una aventura emocional en torno a una deslumbrante niña de once años, muy religiosa, que se enfrenta al mismo tiempo a dos acontecimientos que son completamente nuevos para ella: enamorarse y morir. 'Camino' es, sobre todo, una luz brillante capaz de atravesar todas y cada una de las tenebrosas puertas que se van cerrando ante ella, y que pretenden en vano sumir en la oscuridad su deseo de vivir, amar y sentirse definitivamente feliz. Inspirada en la verdadera historia de Alexia González Barros, la hija menor de una familia perteneciente al Opus Dei, que falleció en 1985 a los 14 años de edad, y que actualmente está en proceso de canonización. (FILMAFFINITY)


Podeu mirar aquesta notícia: 

https://www.lavanguardia.com/lacontra



DATA D' ENTREGA
Sessió 7
Mireu les dates al Class-Room.

FORA D' AQUESTES DATES LES ACTIVITATS NO SERAN AVALUABLES.
Aquestes dates poden patir modificacions per vagues estudiantils, sortides pedagògiques, xerrades didàctiques, proves per competències, viatges d' estudiants, etcètera. La data vàlida és la que presenta la professora en el seu quadern de seguiment. 



Bibliografia:
BELTRÁN DEL REY, JORDI; BATLLE, ROSER; MARTÍN, XUS; PUIG JOSEP M. : Atòmium. Cultura i valors ètics. Barcelona: Enciclopedia Catalana, 2017 (pàgines 18 i 19)

Webgrafia:

No hay comentarios:

Publicar un comentario